انتخاب پره مناسب برای هواکش صنعتی
انتخاب پره مناسب برای هواکش صنعتی
ژانویه 12, 2024

راهنمای جامع انتخاب و خرید هواکش صنعتی

هواکش صنعتی یکی از تجهیزات ضروری در بسیاری از صنایع و کارخانه‌ها است. این تجهیزات برای حذف گرد و غبار، تهویه هوا، خنک کردن، جذب بوی ناخوشایند و مصارف دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب و خرید یک هواکش صنعتی مناسب برای هر صنعتی می‌تواند یک فرایند پیچیده و چالش‌برانگیز باشد. در این مقاله به طور جامع به بررسی عواملی که باید در نظر گرفته شوند و راهنمایی‌هایی برای خرید هواکش صنعتی اشاره خواهد شد.

انواع هواکش‌های صنعتی

هواکش‌های صنعتی در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. از جمله انواع هواکش‌های صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هواکش‌های سانتریفیوژ: این نوع هواکش‌ها از رایج‌ترین انواع هواکش‌های صنعتی هستند. در هواکش‌های سانتریفیوژ، هوا با چرخش پره‌ها به سمت مرکز محفظه هواکش کشیده می‌شود و سپس از مرکز محفظه به سمت بیرون هدایت می‌شود.
هواکش‌های محوری: این نوع هواکش‌ها در مقایسه با هواکش‌های سانتریفیوژ دارای ساختار ساده‌تری هستند. در هواکش‌های محوری، هوا به صورت خطی از یک طرف هواکش به طرف دیگر جریان می‌یابد.
هواکش‌های اسکرول: این نوع هواکش‌ها دارای ساختاری پیچیده هستند و در مقایسه با سایر انواع هواکش‌ها دارای کارایی بالاتری هستند. در هواکش‌های اسکرول، هوا توسط دو مارپیچ به سمت یکدیگر کشیده می‌شود.

فن سانتریفیوژ و سانتریفیوژ فن - هواکش گریز از مرکز یا هواکش سانترفیوژ
هواکش صنعتی در یزد

هواکش صنعتی 

در همه انواع ماشین الات و دستگاه ها، نوع صنعتی در ابعاد بزرگ نیز وجود دارد که معمولا موردنیاز صنایع بزرگ و متوسط هستند. انواع هواکش و فن نیز مانند سایر ماشین الات دارای نوع صنعتی هستند که اصطلاحا هواکش صنعتی یا فن صنعتی گفته می شود.

هواکش صنعتی چیست؟

فن صنعتی یا هواکش صنعتی به مجموعه هواکش گفته می شود که برای جابجایی هوا در حجم زیاد و با قدرت بالا در ابعاد بزرگ و صنعتی کاربرد دارد و معمولا این دستگاه در ساعات زیاد و به صورت مداوم قابل استفاده است. 

انواع هواکش صنعتی

خانگی : فن یا هواکش خانگی به دستگاههایی گفته میشوند که اصولا از الکترو موتورهایی با قدرت زیر نیم اسب یا به عبارتی زیر ۵۰۰ وات باشند ، که برای گردش هوا یا تخلیه مکانی از آپارتمان استفاده میشوند و مقدار صدا در این فن ها باید زیر حد استاندارد باشد به عبارتی به فن های بی صدا معروف هستند .
ساختمانی : فن یا هواکش ساختمانی به سیستم هایی گفته میشوند که در ساختمان ها برای تخلیه یا تهویه فضاهای کلی یک ساختمان بزرک استفاده میشوند ، مقدار صدا در این دستگاهها اهمیت زیادی دارد و قدرت الکتروموتور آنها بین ۱ اسب تا حداکثر ۳ اسب هستند .
صنعتی : فن یا هواکش صنعتی به شکلی نیازمند نگاهی تخصصی دارد .
چون در بخشهای گسترده صنعتی مورد استفاده هستند و تعداد مدلها و ظرفیتهای فن های صنعتی از فهرستی بالابلند برخوردارند
فن سانتریفیوژ دمنده هواکش سانتریفیوژ - سانتریفیوژ فن
هواکش سانتریفیوژ - سانتریفیوژ فن
هواکش سانتریفیوژ - سانتریفیوژ فن
هواکش سانتریفیوژ - سانتریفیوژ فن
هواکش صنعتی فشار قوی
اصفهان سانتریفیوژ فن اولین تولید کننده فن های سانتریفیوژ در ایران از سال ۱۳۵۵
فن سانتیفیوژ - هواکش صنعتی
هواکش سانتریفیوژ - سانتریفیوژ فن

محاسبه میزان جابجایی هوا

میزان جابجایی هوا با استفاده از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

Q = V * A
در این فرمول:

  • Q: میزان جابجایی هوا (m3/min)
  • V: حجم اتاق یا فضایی که هواکش در آن قرار می‌گیرد (m3)
  • A: سطح مقطع هواکش (m2)

به عنوان مثال، اگر حجم اتاقی که هواکش در آن قرار می‌گیرد ۱۰۰ متر مکعب باشد و سطح مقطع هواکش ۲ متر مربع باشد، میزان جابجایی هوا برابر با ۵۰ متر مکعب بر دقیقه خواهد بود.

Q = 100 * 2
Q = 200
محاسبه میزان مکش هوا

میزان مکش هوا با استفاده از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

P = ρ * g * h
در این فرمول:

  • P: میزان مکش هوا (Pa)
  • ρ: چگالی هوا (kg/m3)
  • g: شتاب جاذبه زمین (m/s2)
  • h: ارتفاع مکش (m)

به عنوان مثال، اگر چگالی هوا ۱٫۲۲۵ کیلوگرم بر متر مکعب، شتاب جاذبه زمین ۹٫۸۱ متر بر ثانیه به توان دو و ارتفاع مکش ۱۰ متر باشد، میزان مکش هوا برابر با ۱۱۸٫۳ پاسکال خواهد بود.

P = 1.225 * 9.81 * 10
P = 118.3
محاسبه قدرت موتور

قدرت موتور هواکش با استفاده از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

P = Q * ΔP / η
در این فرمول:

  • P: قدرت موتور (HP)
  • Q: میزان جابجایی هوا (m3/min)
  • ΔP: اختلاف فشار بین دو طرف هواکش (Pa)
  • η: راندمان هواکش (درصد)

به عنوان مثال، اگر میزان جابجایی هوا ۲۰۰ متر مکعب بر دقیقه، اختلاف فشار ۱۰۰ پاسکال و راندمان هواکش ۸۰ درصد باشد، قدرت موتور برابر با ۱٫۶ اسب بخار خواهد بود.

P = 200 * 100 / 0.8
P = 2500
P = 1.6

اصفهان سانتریفیوژ فن اولین تولید کننده فن های سانتریفیوژ در ایران از سال ۱۳۵۵

انواع هواکش یا فن صنعتی چیست

فن یا هواکش صنعتی به چند دسته زیر تقسیم میشوند که هریک کاربردی تخصصی دارند :
هواکش آکسیال : اصول استفاده از این نوع فن ها برای تخلیه یا انتقال هوای بین دو مکان یا فضا استفاده می شوند.
هواکش سانتریفیوژ بکوارد : که در دو نوع یک طرفه و دو طرفه طراحی و تولید می شوند و کاربرد آن ها برای ایجاد فشار استاتیکی در مکنده و دمنده یک سیستم می باشد .
هواکش سانتریفیوژ فوروارد : همانند فن سانتریفیوژ بکوارد در دو نوع یک طرفه و دو طرفه طراحی و تولید میشوند و مورد استفاده آن ها برای ایجاد فشار استاتیکی در دمنده سیستم ها می باشد .
هواکش سانتریفیوژ رادیال : این مدل از فن ها برای ایجاد مکش در مکنده سیستم ها طراحی میشوند با فشار استاتیکی بالا و از قدرت حجم هوای کمتری نسبت به دیگر فن های سانتریفیوژ برخوردارند .
فن های سانتریفیوژ فشار قوی : به دسته ای از فن هایی گفته می شوند که با ایجاد فشار استاتیکی بسیار بالا و حجم هوای کمتر در بخش هایی از صنعت بصورت کمپرسور هوا کار می کند و گاهی برای انتقال مواد در مسیرهایی طولانی قابل استفاده هستند .
فن سانتریفیوژ بکوارد
فن های سانتریفیوژ توانایی جابجایی حجم های مختلفی از هوا ، گاز ، دود و غبار را در مسیرهای طولانی توسط کانال را دارد . همچنین قابلیت انتقال هوا و غیره را در محدوده دمای ۵۰ تا ۵۰۰ درجه سانتیگراد را دارد .دیگر مزیت این فن ها امکان جابجایی در یک سیستم بسته یا به عبارتی سیرکولاسیون هوا یا رطوبت یا سرما و گرما میباشد.

جهت مشاوره رایگان و سفارش انواع هواکش با کارشناسان ما تماس بگیرید

انتخاب پره مناسب برای هواکش صنعتی

هواکش های صنعتی یکی از مهم ترین اجزا و یا به عبارتی بخش های مهم در سیستم تهویه صنعتی به حساب می آیند.  این سیستم برای جابجایی هوا در یک محیط صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. از طریق هواکش صنعتی نیز می توانیم دما و رطوبت را به طور کامل تنظیم کنیم. با این حال یکی از بخش های مهم هواکش صنعتی پره مناسب آن است که باید پره مناسبی را نیز برای هواکش صنعتی انتخاب کنیم

از جمله انواع پره هواکش‌های صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پره مستقیم: این نوع پره‌ها ساده‌ترین نوع پره‌ها هستند و دارای کارایی نسبتاً پایینی هستند.
  • پره منحنی: این نوع پره‌ها دارای کارایی بالاتری نسبت به پره‌های مستقیم هستند.
  • پره متغییر سرعت: این نوع پره‌ها می‌توانند سرعت خود را با توجه به شرایط تغییر دهند و در نتیجه کارایی هواکش را افزایش دهند.

در هنگام انتخاب نوع پره هواکش باید به عوامل مختلفی مانند نوع محیط، میزان جابجایی هوا و میزان مکش هوا توجه کرد.