انتخاب پره مناسب برای هواکش صنعتی

اصفهان سانتریفیوژ فن اولین تولید کننده فن های سانتریفیوژ در ایران از سال ۱۳۵۵
هواکش صنعتی در اصفهان
ژانویه 9, 2024
هواکش صنعتی
هواکش صنعتی
ژانویه 24, 2024
نمایش همه

انتخاب پره مناسب برای هواکش صنعتی

انتخاب پره مناسب برای هواکش صنعتی

انتخاب پره مناسب برای هواکش صنعتی

هواکش های صنعتی یکی از مهم ترین اجزا و یا به عبارتی بخش های مهم در سیستم تهویه صنعتی به حساب می آیند.  این سیستم برای جابجایی هوا در یک محیط صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. از طریق هواکش صنعتی نیز می توانیم دما و رطوبت را به طور کامل تنظیم کنیم. با این حال یکی از بخش های مهم هواکش صنعتی پره مناسب آن است که باید پره مناسبی را نیز برای هواکش صنعتی انتخاب کنیم. در این مقاله ما قصد داریم به بررسی انتخاب پره مناسب برای هواکش صنعتی بپردازیم و جزییات مربوط به آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

انتخاب پره مناسب برای هواکش صنعتی

پره مناسب برای هواکش صنعتی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

پره های متنوعی برای هواکش ها وجود دارند. برخی از این پره ها به صورت محوری   هستند و جریان متقاطع دارند. برخی نیز می توانند هوا را مجبور کنند تا موازی با شافت که تیغه های پره روی آن می چرخند حرکت نمایند. (فن سانتریفیوژ)

برخی دیگر از پره ها هستند که می توانند جریان متقاطع از هوا را با توجه به نوع فن در سراسر  محیط ایجاد کنند. با این وجود یکی از مهم ترین عوامل که در حرکت پره ها تاثیر دارد جریان برق است و باید آن را در نظر بگیرید.

فن سانتیفیوژ - هواکش صنعتی

فن سانتیفیوژ – هواکش صنعتی

بررسی تاثیرات تعداد پره های فن برای هواکش صنعتی

 در حوزه هواکش های صنعتی، می توانیم تعداد پره های فن را به عنوان یکی از عوامل مهم در نظر بگیریم چون به شدت بر روی خصوصیات فن نیز تاثیراتی خواهد داشت. بعضی از هواکش ها دارای ۷ تیغه بزرگ هستند، بعضی ها ۹ تیغه هستند ولی این تعداد به طور کلی بر مقدار جریان هوای عبوری از طریق هواکش صنعتی در محیط می تواند تاثیراتی داشته باشد. بسته به نوع هواکش ما می توانیم تعداد پره های متنوعی را نیز در این خصوص در نظر داشته باشیم. ( فن حلزونی

 با این وجود توجه به این نکته نیز ضروری است که اگر تعداد پره ها در هواکش صنعتی بیشتر باشد، مقدار حجم هوای ورودی نیز کم خواهد شد و در این خصوص می توانیم شرایط بسیار خوب و البته مطلوب تری را برای محیط در نظر بگیریم و باید به این امر نیز توجه کافی داشته باشیم. این امر نیز مهم است و از اهمیت بالایی برخوردار است وتوجه به آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

در هنگام انتخاب پره مناسب برای هواکش صنعتی توجه به چه جزییاتی ضروری است؟

از جزییات مهمی که می توانیم به آن ها توجه داشته باشیم این است که فضای بین پره ها نباید خیلی کم و نه خیلی زیاد باشد. این مورد می تواند یک نوع مقاومت در ساختار کلی پره ها ایجاد کرده، و جریان هوا را به درستی از خودش نمی دهد.

همچنین با توجه به جزییات عنوان شده می توانیم در نظر بگیریم که تعداد پره ها تاثیر مهمی بر بخش های کم فشار و ساختار کلی هواکش صنعتی دارد.  با این وجود اگر تعداد پره ها بیشتر شود، دهانه هواکش صنعتی نیز بر مبنای تشخیص می تواند بزرگتر شود. معمولا اگر بخواهیم پره ها را به ترتیب تنظیم کنیم، این امر به عنوان یک کار بسیار سخت نیز شناخته خواهد شد. ولی باید در نظر بگیرید که کارایی پره ها بسته به نوع تعداد می تواند تعیین شده و البته تنظیم شده نیز باشد.

یعنی از قبل این امور محاسبه شده اند به طوری که هم باعث ایجاد مقاومت نمی شوند و هم می توانند بر همین مبنا عملکرد درستی را از خودشان نشان دهند و باید به این امر توجه کامل و کافی نیز داشته باشد.

معمولا با تغییر در تعداد پره ها می توانیم شاهد تغییر در سرعت جریان هوا نیز باشیم.  این امر می تواند بر مبنای نوع محیط نیز تغییراتی داشته باشد. مثلا کوچک و یا بزرگ بودن محیط را می توانیم در این خصوص در نظر بگیریم. به همین ترتیب هواکش و تعداد پره های باید بر اساس محیطی باشد که می خواهیم در آن از هواکش مربوطه بهره مند شویم.

در واقع نبود هیچ گونه محدودیت می تواند کار ما را در استفاده از هواکش صنعتی و انتخاب پره مناسب بسیار ساده و آسان سازد. چون تعداد پره ها تاثیر مهمی بر سرعت جریان هوا دارد و در عین حال این امر می تواند بر روی فشار هوا و تغییرات بازده ای آن نیز تاثیرات بسیار خاصی را از خودش نشان دهد. این امر نیز جز نکاتی است که باید آن را در نظر بگیریم و توجه به آن نیز به هیچ عنوان خالی از لطف نخواهد بود.

انتخاب پره مناسب برای هواکش صنعتی

آیا ساختار پره ها بر روی هواکش صنعتی تاثیر دارند؟

این مورد باید در نظر گرفته شود که هواکش صنعتی و ساختار پره هایی که در آن استفاده می شوند، رابطه مستقیمی در طول زمان با هم دارند. با این وجود توجه به این نکته ضروری است  ساختاری که در پره ها به کار رفته در طول زمان و براثر استفاده زیاد از هواکش صنعتی می تواند دچار تغییراتی شود و یا مقاومتش را در طول زمان از دست دهد. با این وجود نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که کلیه پره ها معمولا بر مبنای یک جریان و نیرو در هواکش صنعتی شروع به حرکت می کنند.

حال باید در نظر داشته باشید که انتخاب یک پره مناسب باید شامل تمامی مواردی شود که تا اینجای مقاله به آن اشاره داشتیم. با این حال نکته مهم این است که تعداد پره های مناسب می تواند بر روی عملکرد مناسب هواکش صنعتی نیز تاثیراتی داشته باشد.

بررسی انواع پره های  هواکش صنعتی

  • پره های هواکش صنعتی انواعی دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم داشت:
  • اولین مورد پروانه باز است که دارای پره هایی است که هر دو طرف آن آزاد است.
  • مورد بعدی پره های نیمه باز است که از یک طرف آزاد و از طرف دیگر ساختار محصوری را به خودش اختصاص می دهد.
  • پره های بسته نیز که بین دو دیسک قرار دارند و همه آن ها دارای یک ساختار ریخته گری واحد هستند.

انتخاب پره مناسب برای هواکش صنعتی

نتیجه گیری

در این مقاله ما به بررسی انتخاب پره مناسب برای هواکش صنعتی پرداختیم و جزییاتش را نیز مورد بررسی قرار دادیم. نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که پره ها تاثیرات مهمی بر روی جریان هوا دارند. انوع مختلفی از پره ها را می توانیم در این خصوص در نظر بگیریم که به صورت بسته و نیمه باز و البته باز نیز هستند.