فن سانتریفیوژ دمنده

هواکش صنعتی در تبریز
هواکش صنعتی در تبریز
نوامبر 14, 2021
هواکش صنعتی در لرستان
هواکش صنعتی در لرستان
ژانویه 15, 2023

فن سانتریفیوژ دمنده چیست و چه کاربردی دارد؟

فن دمنده به نوعی از سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی گفته می‌شود که می‌توانند به وسیله سیستم الکتریکی و مکانیکی موجود، الکتروموتور فن را به حرکت درآورند. این دسته از فن‌ سانتریفیوژ به ‌منظور گردش جریان هوا دارای کاربرد هستند. وجود این نوع از تجهیزات موجب می‌شود تا هوای موجود در محیط بتواند به‌ راحتی در تمامی نقاط گردش کند و تمامی مناطق را تحت پوشش خود قرار دهد. در سال‌های گذشته برای تهویه هوا از هواکش‌هایی ساده استفاده می‌شد. این دسته از تجهیزات تنها می‌توانستند در یک محیط و یا یک نقطه خاص به کار روند. اما تجهیزات طراحی ‌شده جدید یعنی فن دمنده، می‌تواند تمامی نقاط یک مجموعه را تحت پوشش قرار دهد و گردش هوای بسیار مطبوع و مطلوبی را در محیط مورد نظر به وجود آورد.

فن دمنده سانتریفیوژ نوعی فن است که با استفاده از نیروی گریز از مرکز هوا را به مرکز فن می کشد و سپس آن را در جهت شعاعی بیرون می راند. معمولاً در سیستم های تهویه مطبوع، سیستم های تهویه و فرآیندهای صنعتی برای جابجایی هوا یا سایر گازها استفاده می شود. همچنین در برخی جاروبرقی ها و گرد و غبارگیرها استفاده می شود.

ویژگی‌های هواکش صنعتی دمنده 

هواکش‌های صنعتی دمنده، دارای مدل‌های مختلفی هستند و تنوع بسیار بالایی دارند. لازم به ذکر است که هر یک از این محصولات نیز مشخصات و ویژگی‌های منحصر به‌ فرد و مخصوص به خود را دارند. اما به ‌طور کلی می‌توان گفت این دسته از تجهیزات به صورت‌های کاملا تخصصی برای جابجایی هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربرد بسیار بالایی در سوله‌ها و کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی دارند. بنابراین لازم است از قدرت بسیار بالایی برخوردار باشند.
از طرف دیگر و از آنجایی ‌که محیط‌های صنعتی به تهویه هوا نیاز بسیار بالایی دارند بنابراین، هواکش‌های صنعتی دمنده به‌ عنوان یکی از بخش‌های اصلی و جدایی‌ناپذیر در سوله‌ها و کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به شمار می‌روند. از دیگر ویژگی‌های هواکش صنعتی دمنده، می‌توان به این عامل اشاره کرد که این دسته از تجهیزات به ‌طور معمول از بدنه فلزی به وجود می‌آیند تا بتوانند مقاومتی بسیار بالا و قابل ‌توجه در برابر عوامل مختلف داشته باشند.

چند نکته مهم در مورد فن سانتریفیوژ دمنده

  •  فن سانتریفیوژ دمنده نوعی فن است که از نیروی گریز از مرکز برای حرکت هوا یا گازهای دیگر استفاده می کند.
  •  معمولاً در کاربردهای صنعتی مانند سرمایش، تهویه و گردش هوا استفاده می شود.
  •  فن شامل یک پروانه است که برای تولید نیروی گریز از مرکز با سرعت بالا می چرخد ​​و یک محفظه که جریان هوا را هدایت می کند.
  •  فن های سانتریفیوژ دمنده کارایی بیشتری نسبت به فن های محوری دارند، زیرا می توانند حجم بیشتری از هوا را در فشارهای بالاتر جابجا کنند.
  •  همچنین نسبت به فن های محوری ساکت تر هستند، زیرا هوا به جای حرکت خطی به صورت دایره ای حرکت می کند.
  •  فن های سانتریفیوژ دمنده در اندازه ها و پیکربندی های مختلف موجود هستند و می توان از آنها برای کاربردهای مختلف استفاده کرد.

انواع هواکش گریز از مرکز دمنده

هواکش‌های گریز از مرکز دمنده را می‌توان با توجه به نوع پروانه به ‌کار رفته در طراحی و تولید آن‌ها به چند نوع دسته‌بندی کرد. در ادامه به بیان انواع این تجهیزات خواهیم پرداخت.

فن‌های سانتریفیوژ با پروانه خم به جلو

در تولید این نوع از فن‌های دمنده، چندین پره به کار رفته است. پره‌های به ‌کار رفته در تولید این سیستم، رو به جلو قرار دارند و در جهت چرخش پروانه‌ها حرکت می‌کنند. تعداد پره‌های موجود در این تجهیزات در مقایسه با هواکش‌های نوع پروانه‌ خم به عقب و یا شعاعی بیشتر است. لازم است بدانید که به دلیل ساختار خاص پروانه، توان واقعی این تجهیزات بسیار بالا است. فن‌هایی که با استفاده از این پروانه‌ها به وجود آمده‌اند در صنایع تهویه مطبوع قابل ‌استفاده‌اند.

فن سانتریفیوژ فورواردفن سانتریفیوژ فوروارد

فن سانتریفیوژ فوروارد

فن‌های سانتریفیوژ با پروانه خم به عقب 

بازدهی این نوع از فن‌های سانتریفیوژ، نسبت ‌به نوع پروانه خم به جلو بسیار بیشتر است. از طرف دیگر این دسته از تجهیزات، صدای کم‌تری نیز تولید می‌کنند. پره‌های موجود در این سیستم‌ها، رو به عقب قرار گرفته ‌است و حرکت آن‌ها بر خلاف جهت چرخش پروانه‌ها است.

هواکش حلزونی - اگزاست فن - انواع هواکش حلزونی - فن حلزونی

فن سانتریفیوژ بکوارد

فن‌های سانتریفیوژ با پروانه شعاعی 

این دسته از فن‌های دمنده، بازدهی بسیار کم‌تری نسبت ‌به فن‌های پروانه خم به جلو و عقب دارند اما برای هوای کثیف و انتقال مواد آن، کاربردهای بسیار بیشتری دارند.

کاربرد سانتریفیوژ دمنده 

فن سانتریفیوژ دمنده در صنایع مختلفی دارای کاربرد است. این سیستم‌های تهویه همچنین برای ساختمان‌ها نیز کاربرد وسیعی دارند و برای سیستم‌های کنترل آلودگی هوا هم مناسبند. از این دسته از تجهیزات می‌توان در مراکزی استفاده کرد که دمای هوا بسیار بالا است و از طرف دیگر، آلودگی در محیط وجود دارد. بنابراین از کارخانه‌های کوچک گرفته تا صنایع بزرگ می‌توانند از این فن‌ها استفاده کنند.

تولید انواع هواکش و فن سانتریفیوژ دمنده 

اصفهان سانتریفیوژ فن  با ۴۵ سال سابقه در زمینه تولید این دسته از تجهیزات تهویه‌ای اقدام می‌نمایند. محصولات این شرکت‌، کیفیت‌های مختلفی دارند و قیمت این سیستم‌ها نیز متفاوت است. لازم است بدانید که قیمت این محصولات بسته به کاربردهای آن‌ها دارای اختلافاتی است. تنوع بالای این نوع از محصولات و هواکش‌های صنعتی به شما این امکان را می‌دهد تا بر اساس نیاز خود مدل مورد نظر را انتخاب و خریداری کنید. این محصولات از نظر ویژگی‌هایی مانند دور موتور، با یکدیگر دارای اختلافاتی هستند و از طرف دیگر قدرت هوادهی آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. این دسته از تجهیزات تهویه هوا از نظر مشخصات دیگر از قبیل قطر هواکش نیز با یکدیگر اختلاف دارند.