مشخصات فنی هواساز

تاریخچه هواکش
تاریخچه هواکش
ژوئن 8, 2018
تهویه هوای ماینر بیت کوین
تهویه هوای ماینر بیت کوین
فوریه 23, 2021
نمایش همه

مشخصات فنی هواساز

مشخصات فنی هواساز

رطوبت زن هواساز

غالباً رطوبت زنی در آب و هوای سرد که گرمایش پیوسته هوا موجب خشکی بیش از اندازه هوا می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرایند رطوبت زنی به وسیله پاشیدن آب از افشانک‌ها یا شبکهٔ بخار و عمل رطوبت گیری توسط کویل سرد انجام می‌شود. مشخصات فنی هواساز

 فن یا هواکش هواساز

فن یا هواکش در هوا ساز، به عنوان یکی از اجزای مهم هوا ساز جهت جابجایی و جریان هوا در سیستم به کار می‌رود. بسته به نوع هواساز، امکان تعبیهٔ فن و هواکش‌های مختلفی از جمله محوری یا سانتریفوژ وجود دارد.

  فیلتر هواساز

در دستگاه‌های هواساز از چندین لایه فیلتر استفاده می‌شود که عملکرد آنها به صورت زیر است:

برای تصفیهٔ ذرات درشت تر از فیلترهای فلزی که قابلیت شستشو دارند استفاده می‌شود.

در مراحل بعدی از فیلترهای کیسه ای از جنس پلی استر برای جذب غبارات یا به عبارتی گرد و خاک موجود در هوای آزاد و در مرحله پایانی از فیلتر های هپا و اولپا که از جنس بوروسیلیکات و به ترتیب دارای قدرت جذب ذرات تا ۳/. میکرون و ۱۲/۰ میکرون هستند استفاده می‌شود.

معمولاً به منظور تمیز نگه داشتن تمام اجزای پایین دست در هوا ساز ، فیلترها به عنوان اولین مرحله در هواساز نصب می‌گردند. با توجه به درجه تصفیه مورد نیاز، فیلترها در دو یا چند ردیف پشت سر هم قرار می‌گیرند به طوری که فیلتر درشت صفحه‌ای جلوی فیلتر ریز کیسه‌ای قرار گیرد. از آنجایی که نگه‌داری و تعویض فیلتر صفحه‌ای ارزان‌تر است، از فیلترهای گرانترِ ، فیلتر کیسه‌ای محافظت می‌کند.

 کویل‌های گرمایش و سرمایش هواساز

بسته به نوع کاربرد و موقعیت جغرافیایی یک دستگاه هواساز ، ممکن است هوا ساز به منظور تغییر دما و رطوبت هوا نیاز به تأمین حرارت یا سرما یا هر دو داشته باشد. این فرایند توسط کویل‌های مبدل گرمایی که در مسیر جریان هوا قرار گرفته‌اند، انجام می‌شود.

اگر رطوبت گیری لازم باشد، با سردسازی هوا به منظور رسیدن به نقطه شبنم و چگالش مایع، کویل سرمایشی در هواساز به کار برده می‌شود. کویل گرمایشی که بعد از کویل سرمایشی قرار گرفته است (و به عنوان کویل گرمایش مجدد شناخته می‌شود)، هوا را تا دمای مورد نیاز گرم می کند . این فرایند باعث کاهش میزان رطوبت هوای تهویه شده می‌گردد.

اغلب در شرایط آب و هوایی سردتر که دما به زیر نقطه انجماد می‌رسد، با هدف جلوگیری از یخ زدگی فیلترها و لوله‌های آب پایین‌دستِ جریانِ هوا، کویل پیش گرمکن به عنوان اولین مرحله به کار برده می‌شود. کنترلری نیز پس از این کویل نصب می‌شود تا اگر حداقل دمای مورد نیاز تأمین نگردد، جهت محافظت از دستگاه، کل هواساز را خاموش نماید.

کویلهای گرمایش یا با آب داغ یا بخار آب کار می‌کنند یا الکتریکی هستند و کویل‌های سرمایش با آب مبرد یا یک ماده مبرد کار می‌کنند. کویل‌های سرمایش و گرمایش هواساز باید با استفاده از لوله کشی با چیلر و بویلر در ارتباط باشند.