هواکش صنعتی در یزد
هواکش صنعتی در یزد
ژوئن 12, 2021
هواکش صنعتی در تبریز
هواکش صنعتی در تبریز
نوامبر 14, 2021

فن دمنده – فن مکنده – تفاوت فن دمنده و فن مکنده

تفاوت فن دمنده و فن مکنده

شکل پره ، فن هواکش صنعتی را از فن دمنده و مکنده بودن متمایز میکند و نسبت فشار است که می تواند به آن دست یابد. به طور کلی، دمنده می تواند نسبت فشار بالاتر تولید کند. همانطور که طبق استاندارد انجمن آمریکایی مهندسان مکانیک (ASME)، نسبت مشخص فشارهواکش دمنده بر فشار هواکش مکنده  تعریف می شود.

آزمایشات موجود در فن سانتریفیوژ مکنده گریز از مرکز و منحنی ها بر اساس استاندارد SCFM هوا است. تولیدکنندگان هواکش مکنده ، استاندارد را به عنوان هوا تمیز و خشک با تراکم ۰٫۰۷۵ پوند وزن در هر فوت مکعب (۱٫۲ کیلوگرم بر متر مربع)، با فشار سنج در سطح دریا ۲۹٫۹۲ اینچ جیوه (۱۰۱٫۳۲۵ کیلو وات) و دمای ۷۰ درجه فارنهایت (۲۱ درجه سانتیگراد).

انواع هواکش صنعتی

انواع هواکش صنعتی

انتخاب فن دمنده یا فن مکنده

انتخاب یک فن گریز از مرکز سانتریفیوژ برای کار در شرایطی غیر از هوای استاندارد نیاز به تنظیم هر دو فشار استاتیک و قدرت دارد.

در ارتفاع بالاتر از استاندارد (سطح دریا) و دمای بالاتر از استاندارد، تراکم هوا پایین تر از تراکم استاندارد است. اصلاح چگالی هوا باید برای فن دمنده گریز از مرکز که برای کار مداوم در دماهای بالاتر تعریف شده است، باشد. هواکش سانتریفیوژ، چه از نوع فن مکنده و چه از نوع فن دمنده بدون توجه به تراکم هوا، یک مقدار ثابت هوا را در یک سیستم معین جابجا می کند.

تفاوت فن دمنده و فن مکنده از نظر فنی

هنگامی که یک فن سانتریفیوژ برای یک CFM داده شده و فشار استاتیک در شرایطی غیر از استاندارد مشخص شده باشد ، عامل اصلاح چگالی هوای آن باید برای انتخاب فن مناسب برای رفع شرایط جدید استفاده شود. از آنجا که دمای هوای ۲۰۰ درجه فارنهایت (۹۳ درجه سانتیگراد) هوا تنها ۸۰ درصد از هوا ۷۰ درجه فارنهایت (۲۱ درجه سانتیگراد) را حمل می کند، فن سانتریفوژ فشار کمتری ایجاد می کند و نیاز به برق کمتری دارد.

برای رسیدن به فشار واقعی مورد نیاز در دمای ۲۰۰ درجه فارنهایت (۹۳ درجه سانتیگراد)، طراح باید فشار را در شرایط استاندارد با ضریب اصلاح تراکم ۱٫۲۵ (یعنی ۱٫۰ / ۰٫۸) ضرب کند تا سیستم به درستی عمل کند. برای دریافت قدرت واقعی در ۲۰۰ درجه فارنهایت (۹۳ درجه سانتیگراد)، طراح باید قدرت را در شرایط استاندارد با عامل اصلاح چگالی هوا تقسیم کند.

جداول عملکرد فن از گریز از مرکز برای هواکش سانترفیوژ یا همان فن مکنده و فن دمنده ، RPM فن و نیازهای انرژی برای CFM داده شده و فشار استاتیک را در تراکم استاندارد هوا فراهم می کند. هنگامی که عملکرد فن سانتریفوژ در شرایط استاندارد نیست، عملکرد قبل از ورود به جداول عملکرد باید به شرایط استاندارد تبدیل میشود.

هواکش سانتریفیوژ – سانتریفیوژ فن

فن سانتریفیوژ دمنده هواکش سانتریفیوژ - سانتریفیوژ فن

فن سانتریفیوژ دمنده هواکش سانتریفیوژ – سانتریفیوژ فن

استانداردهای فن دمنده و فن مکنده

هواکش سانتریفیوژ توسط انجمن کنترل حرکت و کنترل هوا (AMCA) آمریکا در آزمایشگاه ها با تنظیمات آزمایش که شباهت نصب و راه اندازی هایی که برای این نوع فن ها معمول است، آزمایش می شوند.

 

جهت مشاوره رایگان و سفارش هواکش صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید

تلفن های واحد فروش : ۰۹۱۳۸۰۴۸۰۳۲ – ۰۹۱۳۳۲۵۹۷۲۷ – ۰۳۱۳۳۶۹۰۲۷۲

 

انواع مختلف استاندارد فن دمنده و فن مکنده

معمولا آنها به عنوان یکی از چهار نوع نصب استاندارد مطابق با استاندارد AMCA 210 آمریکا را مورد آزمایش قرار می دهند.

AMCA Standard 210 روش های یکنواخت برای انجام آزمون های آزمایشگاهی بر روی فن مکنده و فن دمنده برای تعیین سرعت جریان هوا، فشار، قدرت و کارایی در یک سرعت چرخشی مشخص می کند. هدف از AMCA Standard 210 تعریف دقیق روش ها و شرایط آزمایش فن است تا رتبه بندی های تولید کنندگان مختلف بر مبنای یکسان باشد ارائه میدهد.

به همین علت در هواساز های سرمایشی و گرمایشی ویا برای تهویه هوای سالن ها در زمان دمش به محل مورد نظر از فن دمنده استفاده میشود .

فن دمنده یا فن مکنده

هواکش سانتریفیوژ دمنده با تعداد بیشتری از پره در محور فن و قوس قابل توجه آن فشار بیشتری به داخل کانال ها یا سالن مورد تهویه وارد میکند و همچنین نسبت به حجم هوای تولید شده از قدرت کمتری از الکترو موتور نیازمند است.

هواکش سانتریفیوژ - سانتریفیوژ فن

نکته قابل توجه هواکش دمنده یا به عبارت تخصصی فن فورواردی سبک تر بودن پروانه است که کمک بسزایی در انتخاب الکتروموتوری با قدرت پایین تر به طراح میکند .

 

در حال حاضر موسسه سانتریفیوژ فن با تولیدات زیر فعالیت حرفه ای خود را ادامه میدهد 

انواع هواکش صنعتی

هواکش حلزونی – فن سانتریفیوژ بکوارد

هواکش سانتریفیوژ -فن سانتریفیوژ فوروارد

جهت مشاوره رایگان و سفارش هواکش صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید

تلفن های واحد فروش : ۰۹۱۳۸۰۴۸۰۳۲ – ۰۹۱۳۳۲۵۹۷۲۷ – ۰۳۱۳۳۶۹۰۲۷۲